onsdag 21 november 2012

Livkjol inspirerad av dräktfolket


Jag fick en beställning på en livkjol på Frägsta julmarknad. Sydde den så att de i två delar så att den skulle gå att lätt sprätta de sammanhållande sömmarna och låta kjolen växa med barnet.
Barn växer ju!
 
Livkjolar är vanliga inom folkdräktsbruket. Min är inspirerad av flera olika jag sett. Jag tänkte på 1700-talets Järvsöliv med skärningen i ryggen och det blommiga fodret som sticker upp längs  kanterna. Historiskt så har jag inte sett en helt linnefärgad kjol, men vist blev det snyggt? Som du ser så finns en till som hänger där på dörren till vänster om min modell pratandes i telefon. Intresserad?

Modellen tyckte att det var färdigfotat och svarade i telefonen istället.
 


Livkjolen framifrån.

Livkjolen bakifrån.
Detalj av lagda sydda veck på bakstycke.
Närbild av de lagda sydda vecken.
Detalj av lagda sydda veck livkjolens framsida, med sprund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar